DewaKebaikan « أفضل موقع الويب في العالم

Sumber Sahih Lawak Sensasi dan Mendidik Minda

[Ringgit Malaysia]

with 2 comments

Serius aku tidak faham. Mengapa rakyat Malaysia suka cakap RM sebagai ɑr.ɛm atau Ringgit Malaysia? Lebih-lebih lagi Tok Kadi yang hendak menikahkan orang.

“Mohd Mentol Bin Sori.”
“Saya.”
“Aku nikahkan dikau Mohd Mentol Bin Sori dengan Puteri Pearl Cinta Strawberi Binti Putera Jutawan dengan mas kahwinnya sebanyak ɑr.ɛm Lapan Puluh Ringgit tunai.”
“Aku terima nikahnya dengan Puteri Pearl Cinta Strawberi Binti Putera Jutawan dengan mas kahwinnya sebanyak Lapan Puluh Ringgit tunai.”
“SALAH, tertinggal ɑr.ɛm.”

“Mohd Mentol Bin Sori.”
“Saya.”
“Aku nikahkan dikau Mohd Mentol Bin Sori dengan Puteri Pearl Cinta Strawberi Binti Putera Jutawan dengan mas kahwinnya sebanyak ɑr.ɛm Lapan Puluh Ringgit tunai.”
“Aku terima nikahnya dengan Puteri Pearl Cinta Strawberi Binti Putera Jutawan dengan mas kahwinnya sebanyak Ringgit Malaysia Lapan Puluh Ringgit tunai.”
“SALAH, bukan Ringgit Malaysia, tetapi sebutlah ɑr.ɛm.”

“Mohd Mentol Bin Sori.”
“Saya.”
“Aku nikahkan dikau Mohd Mentol Bin Sori dengan Puteri Pearl Cinta Strawberi Binti Putera Jutawan dengan mas kahwinnya sebanyak ɑr.ɛm Lapan Puluh Ringgit tunai.”
“Aku nikahkan dikau dengan Puteri Pearl Cinta Strawberi Binti Putera Jutawan dengan mas kahwinnya sebanyak ɑr.ɛm Lapan Puluh Ringgit tunai.”
“Sah?”
“Sah!”
“Sah!”😯

Sekadar gambar hiasan.

Sekadar gambar hiasan.

Teladan:
RM adalah simbol Ringgit.
Kod matawang Ringgit Malaysia (Malaysian Ringgit) adalah MYR.

Cara menyebut RM80 adalah
“Ringgit Malaysia Lapan Puluh Ringgit.” ← Salah.
ɑr.ɛm Lapan Puluh Ringgit.” ← Salah.
“Lapan Puluh Ringgit.” ← Betul.


DK: Tok Kadi yang sungguh garang. Rilekslah Tok!😎

Back to Top

Written by DewaKebaikan

08/04/2009 at 4:08pm

2 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. [Re: hamka]

    kekeke sudah2 :p

    DewaKebaikan

    13/04/2009 at 5:36pm

  2. gambar hiasan juga perlu mintak izin bukan? sudahkan anda mintak izin kepada jejaka di atas?

    hamka

    13/04/2009 at 4:49pm


Leave a Reply

