DewaKebaikan « أفضل موقع الويب في العالم

Sumber Sahih Lawak Sensasi dan Mendidik Minda

[Pseudo-Enlightened]

with 4 comments

Mari saya quote komen salah seorang pembaca website lama saya

Golongan2 yang can’t take a joke:

1. Golongan slow — golongan2 ni berfikiran jumud, segala2 yang dia belajar adalah dari authority figure (ustaz, mak bapak, kitab2, “abang”2 dan “kakak”2 senior satu “fikrah”) yang lain semua dia reject. zero creative pursuit. no taste on modern art, performing art or fine art. no knowledge on popular culture. pandang semua culture (and to certain extent, people who belong to those cultures) as inferior to their own pseudo-arab adopted culture. Golongan2 ni punya nerve akan kena strike bila kena awesome dose of honesty macam site ni. also known as knee jerkers. good for flag- and book- burning. sheeps.

2. Pseudo-enlightened — macam golongan #1 di atas, tapi selalu cover jumudness by some claim of multicultural sense of belonging “eh aku study kat ireland la”, “aku join ceramah2 ustaz kat islamic conferences kat US”, “aku dulu kat UIA, banyak classmate dari Africa, Middle East, Central Asia, etc”, “aku summer lepas travel pegi Egypt, Jordan, UK…jumpa kawan2 sefikrah”. These people honestly think that their residual “exposure” (if you can even call it that) to other cultures somehow make their viewpoints more valid. Evidences to the contrary: diorang ni, walaupun duduk kat negara luar bertahun2, tapi stay in close circles — tak penah keluar dari circle dia (usually islamic brothers2 and sisters2) usually atas alasan nak “selamatkan iman” padahal the real reason is diorang ni socially handicapped sampai takde clue langsung camne nak live with and befriend non-muslim. Kadang2 ade la professor suruh buat group untuk some projects, so terpaksa interact dgn non-muslims. Tapi dalam blog islami diorg tuh, hebat meng-exaggerate: “saya tadi buat group meeting dgn Jeffrey, Amanda, Ming Wen, Tamara and Alonso…hebat tak saya” padahal dalam meeting dia tak cakap sekali pun tapi dia tulis macam dia lah citizen of the world, tapi in reality geng2 dia cuma Malaysian2 (itu pun yang satu kepala, chinese langsung tak geng) dan kawan2 masjid dia.

3. Former fan — typical script dia: “aku actually suka gila site ko dan aku suka gile idea2 ko dan aku suka cara ko tulis dengan honest dan aku suka nak bagi blow job kat ko etc etc TAPI….”

“TAPI…” can be: “aku rasa entry latest ko ni macam tak bagus la”, “aku rasa ko dah melampaui batas la”, “aku rasa tak patut ko buat camni, bukankah ko dewa kebaikan?”

Ini golongan moral police. Sebab, masa awal2 dia suka cara ko tulis, whenever benda2 yg ko tulis tu takde kena mengena dgn dia. tapi once ko struck a nerve, terus dia offended dan membuat some arbitrary line on what you can say and what you can’t. Dia menggunakan arbitrary limitations of morality yang mengatakan bahawa ko boleh cakap XXX (e.g. “aku suka gile entry ko yang nih”) tapi ko takleh cakap YYY (e.g. “entry ko yang last tu teruk la, aku dah malas nak masuk site ni”).

Cik kak2 sekalian, you can’t have your cake and eat it too. either Dewa Soleh (or anyone) can write everything he wants to say, atau he can’t (censorship). Jangan pandai2 nak draw a line ikut ko punya arbitrary definition and EXPECT EVERYBODY TO AGREE.

4. Hipokrit — aku assume 90% orang dalam kategori ni. diorang ni datang site ko tiap2 hari tunggu update, walaupun KONON tak suka site ko. kekeke boleh blah.


DK: Saya berdarah Arab dan India.😐

Back to Top

Written by DewaKebaikan

13/05/2009 at 12:29pm

4 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. [Re: suhaimiramly]

    penulisnya ialah seorang dewa dari kayangan (perlis indera kayangan kekeke). dia baru habis belajar “sufi kamasutra” dari negeri darus sunnah O:-)

    [Re: nurmahani]

    kekekeke camne puan nurmahani gelak, ada gelombang?

    [Re: hariz, H]

    hehehe saya pun setuju benar.

    DewaKebaikan

    14/05/2009 at 7:19pm

  2. hahaha. aku takleh kata apa kecuali sangat bersetuju.

    hariz, H

    14/05/2009 at 6:37pm

  3. hahahaha :))

    nurmahani

    14/05/2009 at 3:35pm

  4. wah, articulate sungguh. sapa tulis ni?

    suhaimiramly

    14/05/2009 at 11:47am


Leave a Reply

